Thursday, August 25, 2016

Beza BARLI dan GANDUM

Ini Barli. Siapa suka minum air Barli Suam atau Ais? Kita boleh geng :)

Sebelum ni saya ingat Barli dan Gandum tu sama. Rupanya tak hihihi. Yelah selepas siap dimasak kan hasilnya akan-akan sama. Putih.

Saya tak pernah kisah nak tau rupa Barli tu hinggalah bila saya buat keputusan untuk masak sendiri air Barli di rumah :) Boleh minum banyak kali. Sebelum ni pernah juga buat Bubur gandum jadi tiada yang pelik gandum bagi saya. Barli ni saya agak penasaran cewah. Pertama kali nak beli dan masak sendiri memang agak teruja.

Rupanya Barli dalam bentuk bijirin warnanya agak kecoklatan. Dan saiz nya agak kecil. Oat berasal dari Barli. Rasulullah SAW suka makanan berasaskan bijirin.

Gandum pula agak putih dan besar sikit.

Itulah perbezaan Barli dan Gandum. :)

No comments: