Thursday, August 6, 2015

Mengimbau detik terakhir bersama arwah Opah Rajimah

Mengimbau detik terakhir bersama arwah Opah Rajimah

Kecik2 dulu kakak dan adik2 saya suka sangat cakap saya ni ‘Cucu Kesayangan Opah’. Masa tu saya tak brapa suka… ~ Tapi slalu juga saya make used alang2 sudah disebut2 begitu kan hehehe (almaklum zaman jahil; anak yatim kan nakal lebih sket). Rezeki Opah anak perempuan cuma sorang  daripada 7 org; tapi dapat cucu perempuan berderet… specially cucu sulong dengan menantu sulong yang tompang membesar dengan Opah. 



Saya & Opah Rajimah macam sudah ditakdirkan untuk sentiasa bersama…

1. Emak saya Rubiah teringin nak melahirkan saya di rumah. Nak dijadikan cerita kelakar ~ Kebetulan jiran dekat pun tiba saat nak melahirkan juga. So kes berebut bidan lah ni :)  Lepas je bidan sambut saya, terus serah kat Opah masa tu untuk dibersihkan. Macam yg nurse2 skrg buat. Then bidan tu berlari pula ke rumah jiran tadi utk sambut baby berikutnya. Kalau sesiapa yang lahir dekat area rumah saya dulu T48 Kg Tasek, pada tarikh 10 Feb 1982 tu aaaaa elok sangat le kita balik kampung tengok smula rumah kenangan tu. 
2. Masa saya kecik arwah abah teringin juga nak jaga saya mcm anak2 dia yang lain. Tapi asal dibawa balik je saya akan demam panas sepanas2nya. Bawa pergi jumpa doctor makan ubat semua tak kebah. Elok je Opah datang terus pulih demam saya. Mungkin sebab tu sampai besar saya terus duduk dengan opah.



Smakin saya melalui zaman2 persekolahan smakin saya sedar doa dan nasihat Opah banyak me’lurus’kan perjalanan hidup saya. Alhamdulillah.

Saya hanya dapat kluar dari Ipoh masa belajar Diploma kat UTMKL 3 tahun je. Bila minta praktikal penghujung sem kenkawan semua dapat 2,3 offer area KL. Sy apply Sapura, Texas semua lah yang kawan saya apply saya cuba sama, tapi 1 pon tak lekat. Sampai saat akhir, saya try area Ipoh 2 kilang ~ terus dapat kat Finisar ngan Yamaha hahaha :D I am being cursed by Ipoh. Balik semula dok bawah ketiak Opah.

Hikmahnya masa tu Allah nak saya berbakti pada abah yang sedang tenat akibat kanser. Alhamdulillah 2 tahun yang terakhir dapat peluang mendekat dgn abah. Mungkin nak ganti semula saat kecik2 dulu tak dapat duduk dengan abah.

Then dapat keje gomen. Masa tu dilema sungguh. Keje kilang gaji dah cecah RM 2.5k sebulan. Nak terima gaji gomen masa tu basic hanya RM624 kot. Tambah elaun semua RM8++ je. Separuh dah habis bayar Kelisa je :P Tapi atas nasihat Opah terima juga le. Selalu orang kata keje gomen sure dapat jauh memula. Dah beria dah pergi lapor diri kat Putrajaya bawa stock barang untuk 1 bulan. Skali dapat surat Yeay!!! Dapat balik Ipoh. Balik semula dok bawah ketiak Opah. Masa ni bersyukur le sbb malam tu pergi ronda KL tersangkut kat jammed dengan flyover merata2 fobia sungguh bab jalan naik kereta area KL. Dulu belajar U takat naik Putra ngan LRT tu mmg habis hafal le :P

Kemudian dapat jodoh dengan orang yang emak ayah dok Sri Gombak. Wink ^_^ ingat dapat le kluar dari Ipoh kali ni. Sronok le sbb klu area KL pon dah ada pemandu cekap apa nak fenin lagi kan. Skali incik Kanda yang baru grad masa tu dapat keje kat Ipoh juga. Hmmmm again :D I am being cursed by Ipoh. J

Hikmahnya Allah nak saya terus berbakti dengan Opah dan family…Amik responsible sbb kita je dekat Ipoh. Untung pula dapat Kanda jenis faham bab agama & tanggungjawab. Alhamdulillah. Hingga ke saat akhir hayat Opah; saya ditakdirkan dekat dgn Opah. Menghembuskan nafas yg terakhir juga saya berpeluang ada bersama. Allahuakbar terasa kerdilnya diri ini berhadapan dgn saat2 terakhir begitu.

Saat tu saya sangkakan Opah semput mcm biasa. Tp nafasnya kali ni berbunyi agak kuat. Saya cakap kat makco ‘Lain mcm nafas Opah kali ni’ Tp kami masih sangka Opah semput biasa. ‘Biasanya kalau Opah tak tenang mcm ni saya baca 3X AlFatihah Opah tenang’ saya pon mula menghembuskan 3X bacaan AlFatihah tersebut dari ubun2 Opah. Kemudian saya kluar dari bilik meraikan Ibu Mertua saya jamu minum petang, mereka baru datang berziarah Opah.

Kemudian Pakcu panggil dari bilik ‘Adik2 cepat Opah dik’ Pakcu pernah panggil saya begitu tapi kali ni rupanya Opah sedang nazak menghadapi saat sakaratul maut. Makco sudah menangis. Betul ke Makco? ‘Tengok le tangan Opah ni pucat’ kata Makco. Saya terus mula membisikkan kalimah syahadah di telinga Opah berkali2. Saya masih agak keliru. Kemudian bunyi seolah2 Opah sedang tercekik. ‘Kenapa Opah ni Makco, Opah tercekik ke?’ Saya teruskan membaca kalimah syahadah. Saya tidak perasan bila Opah menghembuskan nafas yang terakhir. Saya mula belajar menerima pemergian Opah. Nafas Opah sudah berhenti, badannya mula beransur sejuk. Tangannya dan wajah Opah mula beransur pucat dan mengecut. Berkali2 saya cuba tekap telinga ke dada Opah bagi memastikan Opah telah tiada. Saya bersyukur Allah swt makbulkan nazar saya supaya beri keputusan yang cepat untuk Opah; samada sembuh cepat atau sebaliknya.

Sekarang saya suka kalau saya ditakdirkan jadi ‘Cucu Kesayangan Opah’. Walaupun saya tahu adakala saya pon teruk juga dan kurang menghargai Opah. Saya harap Opah mcm ibu bapa yang lain, walaupon pon sedih dengan layanan anak2 masih sudi memaafkan semua kesalahan. Alhamdulillah dapat juga bawa Opah bercuti ke Sabah masa tu jenguk adik yang belajar di UMS & buat Ibadah Umrah pada tahun 2009. 





Damailah Opah di’sana’…. Semoga dapat bertemu semula di Jannah Firdaus… Amin. Al-Fatihah. 

3 Feb 2014 | 3 Rabiulakhir 1435 H | 5.20 petang         

No comments: