Sunday, May 31, 2015

SEMINAR MY DOCUMENTS IPOH 2015

SEMINAR MY DOCUMENTS IPOH 2015


Sejak kenal Tuan Abdul Basit, saya terus saved beliau sebagai salah sorang anak didik DAO yang berjaya. Grad U terus buka bisnes printing sampai cecah jutawan pada usia yang sangat muda Wow memang kagum. Sentiasa follow dari jauh, terserempak dengan beliau 2,3X juga di IMKK April 2015 baru ni kat luar dewan, kat luar lif dekat sangat le untuk tegur tapi tak berani nak tegur. Lagipun masa IMKK sangat pack, masing-masing kejar masa. Saya punye nak belajar ilmu management dengan beliau, sampai saya nyaris pergi Kedah program SMD last year. Alhamdulillah gerak hati sentiasa betul, tahun ni beliau buat juga SMD di Ipoh. YES!!! Ini peluang saya.


Dalam hati ada goyang juga sebab minggu ni plan balik umah mertua celebrate bday MIL. Selalunya kalau dah balik Sri Gombak serba salah juga nak minta diri balik Ipoh. Tetiba sahabat Shugarholic Pn Aini kita sudi pula nak share ticket early bird, so macam besar je harapan ni kan. Ada kawan lagi kuat semangat nak attend apapun seminar :) 

Alhamdulillah hujung minggu yang berjalan lancar, tido malam tadi pun tak lena risau sangat kot terlepas bangun awal untuk seminar. KL-Ipoh paling kurang 3 jam. Bajet nak sampai jam 8, jam 4 teman dah bangun bersiap. Alhamdulillah tahajud dulu, witir dulu, minta izin dengan ALLAH permudahkan semua urusan perjalanan moga sampai selamat dan awal, since subuh pun awal kita subuh siap-siap, lapar pun tahan lah semangat punye pasal. Husband pula mengantuk hadoi cuba lah buat hafazan untuk anak2 dalam keta nak bagi hilang mengantuk, nak elak tido nak teman incik kanda. Tapi yang mengantuk itu si pemandu so beralah lah bawa keta sekejap. Saya kalau lepas drive jauh nanti menggigil lutut nak cergas masa seminar macam mana kan. Tawakal je lah. Anak didik DAO sure seminar best macam DAO gak kan. InsyaAllah tak ngantuk dalam kelas nanti. So walaupun saya orang Ipoh, saya dari KL pagi ni :) Fuh sungguh bersemangat. 



Saya nak ilmu pengurusan... YES saya dapat lebih daripada apa yang saya harapkan. Lebih sangat. Alhamdulillah terima kasih ALLAH tercapai juga hajat saya sekian lama. Bangga pula jadi 1st batch seminar Tuan Abdul Basit di Ipoh, Perak. Saya memang ingat beliau orang Perak. Kuala Kangsar lebih tepat :) Rupanya ini kali pertama beliau buat seminar di Ipoh. Dan saya dapat rezeki join di negeri tercinta saya hahaha best sangat.

Cuma masa sangat padat. 3 jam tak cukup duduk dalam kelas yang penting. Banyak sangat yang saya dapat walaupun masih dalam kelas basic pengenalan. Banyak sangat istilah baru yang saya dapat dan pertama kali dengar hari ni. 
  1. Model ESBI model Robert T Kiyosaki 
  2. 3 jenis minda 
  3. VMO
  4. 6 Roda Pengurusan  
  5. 3M asas pengurusan

Tuan Abdul Basit mulakan dengan model Robert T Kiyosaki dalam buku Rich Dad Poor Dad Edisi BM yang saya dah baca. Masa IMKK pun DAO terangkan secara detail model ESBI ni. Jadi model ni memang penting sangat. Tapi kenapa walaupun dah kali ke 3 saya dengar dan hadam, saya masih di takuk sama. Sebab tu saya ada dalam kelas SMD ni. Memang saya kurang bab management. Dan bak kata Tuan Abdul Basit, sangat bernilai ilmu dalam SMD ni.

Saya berdoa dapat peluang hadir AMD pula lepas ni. ADVANCED MY DOCUMENTS. AMD#6 sama pula time kursus kat Melaka. Next AMD #7 3 Sept. Ya ALLAH seronoknya nak set target untuk AMD pula. Macam IMKK, lama saya tersangkut untuk join. Bila dapat join, ALLAH beri pada masa yang sangat tepat beserta teman2 dan kemudahan untuk hadir. InsyaAllah yakin untuk AMD pun begitu. :)



Dan paling kelakar saya dah kenal lama bab Visi, Misi, Objektif. Tapi hari ni tuan AB bagi saya key word yang buat saya faham sangat. 


VISI = TEMPAT UNTUK DITUJU
MISI = JALAN UNTUK TIBA KE SANA
OBJEKTIF = ALAT / TOOLS YANG DIGUNAKAN UNTUK KE SANA

Kena orang pengurusan juga ajar bab pengurusan baru mak sentap masuk terus ilmu dalam benak emak ni kan :) Teruja dengar pengalaman Kaki Printing bangun dan gone with the wind, sungguh berharga ilmu tu. Misi memandaikan anak bangsa ALLAH saja selayaknya untuk membalas tuan :) Bertemu lagi di coretan akan datang :)

5 tahun dari sekarang 2020 siapakah kita :) Fikir-fikir dan bayangkan :) Jutawan Rosez in the making InsyaAllah :)

1 comment:

faizal said...

Bit.ly/seminarcbo