Sunday, June 21, 2015

20 Tips kurus Ramadhan by Kevin Zahri

20 Tips kurus Ramadhan by Kevin Zahri

Alhamdulillah Ramadhan datang lagi, dan syukur Ramadhan 1436H ni kita masih dapat peluang berada dalam bulan rahmat ini. Bagaimanakah pencapaian kita setakat hari ke 5 ini? Masih boleh dibaiki lagi mana yang kurang tu. Asal saja kita mempunyai keazaman untuk menyemak, memuhasabah dan menambahbaik keadaan sedia ada. Secara peribadi saya merasakan amalan zahir seperti menahan makan minum, berterawih, bertadarus itu tidaklah sesukar dari amalan rohani seperti menanam ikhlas dalam setiap amalan, menahan marah dan bertengkar serta meminta maaf dengan orang yang kita rasa kita dianiaya olehnya, menahan ujub dan riyak dan banyak lagi perkara yang bersangkutan dengan hati. Adakah anda bersetuju dengan saya :) 




Kembali kepada topik, saya ingat saya pernah cetak artikel dari ebook ini yang diberikan oleh saudara Kevin Zahri secara percuma. Kemudian entah kemana artikel tu dah pergi. Jadi untuk mengelakkan saya terus lupa, saya masukkan dalam entry khas supaya mudah untuk saya rujuk setiap tahun setiap kali saya berpuasa insyaAllah. Semoga ALLAH SWT memberkati usaha beliau menjadi amal jariah yang berpanjangan insyaAllah :) 

Berikut adalah 20 Tips kurus Ramadhan berikut :

Tips 1 - 5 : TIP MUDAH SAHUR. 



Tips 6 - 10 : TIP BERBUKA


Tips 11 - 14 : TIP SENAMAN



Tips 15 - 16 : TIP TERAWIH


Tips 17 - 20 : LAST KOPEK TIPS 


Amacam? Berani ke nak target turun 2,3kg tahun ni hehehe Dalam keadaan yang berselera je sekarang ni kan :) Apapun insyaAllah kita cuba sayang badan dengan jaga kesihatan kita kan :) Kalau tak kita siapa lagi yang boleh diharapkan untuk tulun menjaga badan kita ni? Tu pun salah satu tanda syukur kita pada nikmat kesihatan dan pinjaman anggota badan yang sempurna oleh ALLAH SWT kan :) Sekian, moga berjumpa lagi dilain entry :)

No comments: